Brevetkaart: Bewijs dat je de voorgeschreven route gereden hebt. Zorg dat de kaart netjes en droog blijft, bewaar deze in een plastic zakje. Let goed op deze kaart en vergeet of verlies ze niet …..
Afstanden: Een brevet heeft een vastgelegde afstand. Typische afstanden zijn: 200km, 300km, 400km, 600km, 1000km, 1200km en 1200+ km.
Tijdlimiet: Er zijn vastgestelde minimum en maximum eindtijden per tocht, vastgelegd in het reglement. Ook geldt dat binnen een fietstocht per controleplaats minimum en maximumtijden zijn vastgelegd. Deze tijden staan vermeld op de brevetkaart.
Afstand | Tijdlimiet | |
200km | 13:30uur | |
300km | 20:00uur | |
400km | 27:00uur | |
600km | 40:00uur | |
1000km | 75:00uur | |
1200km | 90:00uur |
Controle: Laat de Brevetkaart afstempelen en noteer de aankomsttijd bij de controle genoemd op de Brevetkaart. Een kassabon, die je inlevert met de Brevetkaart, is ook geldig.
Vrije Controle: Jij bepaalt zelf de plaats waar je stopt voor de controle aangegeven op de Brevetkaart. Laat de Brevetkaart afstempelen en noteer de aankomst tijd. Een foto met kenmerkende eigenschappen wordt ook wel geaccepteerd.
Informatieve Controle: Beantwoord de vraag op de Brevetkaart. Noteer de aankomsttijd in de daarvoor bestemde ruimte.
Geheime Controle: Soms is er een bemande controle die niet op de Brevetkaart of routebeschrijving vermeld is.
Aankomst Controle: Controleer de gegevens op de Brevetkaar en teken deze af. Lever de Brevetkaart in bij de organisator. Hij zorgt voor de homologatie en dat je deze kaart terugkrijgt.
Routebechrijving: Uitgeschreven route van het brevet met aanwijzingen en rit specifieke gegevens. Tevens staat erop vermeld wat de gebruikte afkortingen betekenen. De routebeschrijving is de officiële route, zelfs als je met een GPS rijdt.
GPS Bestand: Digitale beschrijving van de route meestal in GPX of GDB formaat. Deze bestanden kunnen met een GPS gebruikt worden.
Homologatie: Homologatie is het bevestigen van het voltooien van een brevet bij de Audax Club Parisien in Frankrijk. De moederorganisatie van alle wereldrandonneurs-verenigingen houdt bij wie welke tocht wanneer wel/niet heeft voltooid.
Superrandonneur: Een Superrandonneur is een fietser of fietster die in één kalenderjaar een tocht van 200, van 300, van 400 en van 600 km. voltooit. Een afstand mag eventueel worden ingeruild voor tweemaal een langere afstand (als je de 200 km mist mag je ook in plaats daarvan 2 maal een 300 km tocht rijden).
Veiligheid, verlichting, enz.;
Hou je aan de geldende verkeersregels. Het kan op een simpele manier veel veiliger en prettiger. Het enige wat we hoeven te doen, is iets meer oog voor elkaar hebben, letterlijk en figuurlijk.
Zichtbaarheid: Zorg ervoor dat je goed zichtbaar bent voor de overige verkeersdeelnemers vooral als de weersomstandigheden niet optimaal zijn. Veiligheidsvest, extra reflectie op je fiets of lijf.Verlichting: Goed werkende voor- en achterverlichting is onontbeerlijk, zeker als je de langere brevetten rijdt. Maar ook een brevet van 200km vroeg in het seizoen, een half uur oponthoud ergens, kan al betekenen dat je in het duister aankomt. Let op, een knipperend licht is niet toegestaan.
Omgaan met vermoeidheid, eten, enz.:
Het fietsen van lange afstanden heeft veel te maken met “mentale-hardheid”. Het doorfietsen als je eigenlijk op wilt geven. Maar denk ook aan …
Blessure: Zorg er dan voor dat je niet geblesseerd raakt waardoor je wekenlang niet kunt fietsen.
Eten en drinken: Eet en drink regelmatig om hongerklop te vermijden. Drink en eet niet teveel.
Weersomstandigheden, kleding, tempo, enz.:
Weinig fietsers hebben een brevet niet succesvol afgesloten omdat ze teveel bagage bij zich hadden. Velen daarentegen zijn niet geslaagd omdat ze juist niet de goede kleding bij zich hadden voor de weersomstandigheden.
Comfort snelheid: Fiets op je eigen maximum snelheid waarbij je je pretig voelt. Een anaëroob tempo kun je niet lang volhouden.
Glycoceen tekort: Zorg dat je glycoceen reserves op peil blijven.
Fiets in je eigen temo: Ga niet tot het uiterste om fietsers te volgen die sneller zijn! Kijk eens achter je, daar vind je waarschijnlijk de beste fietser om mee te rijden.
Aanhoudende voorwaartse beweging: Beperk de rusttijden of verblijf in een controleplaats tot een minimum. Ga langzamer fietsen om dan wat te eten of om te herstellen.
Communicatie met de organisator:
Neem altijd contact op met de organisator van het brevet als …
Ongeluk: Je een ongeluk hebt gehad
Stoppen: Je besloten hebt om te stoppen
Te Laat: Je weet dat je na sluitingstijd zult aankomen
Het telefoonnummer is te vinden op de routebeschrijving. Hij kan je het beste helpen omdat hij de route en plaatselijke omstandigheden kent. Laat de organisator altijd weten wat er aan de hand is hij voelt zich verantwoordelijk voor jou.
Geniet van de brevetten en fiets veilig