Inloggen of aanmelden

Om je voor een brevet te kunnen inschrijven moet je een account op de website hebben. Dit is gratis.

Inloggen of aanmelden via Strava (aanbevolen).

connect with strava

We sturen een link waarmee je je account kunt aanmaken naar het e-mailadres dat je opgeeft. Deze link is een uur geldig. Hou ook je spamfolder in de gaten en/of voeg *@randonneurs.nl toe als vertrouwde afzenders.

We sturen een link naar het opgegeven e-mailadres waarmee je een nieuw wachtwoord kunt instellen. Deze link is een uur geldig. Hou ook je spamfolder in de gaten en/of voeg *@randonneurs.nl toe als vertrouwde afzenders.

Reglementen - Randonneurs Nederland

Reglementen

De reglementen die gelden voor de brevetten die georganiseerd worden door Randonneurs Nederland zijn gebaseerd de Rules of Brevets Randonneur Mondiaux c.q. Les Randonneur Mondiaux Regulations 2023. Deze zijn leidend, deze pagina geeft een praktische samenvatting.

Voorwaarden

Je bent minimaal 18 jaar en naar eigen inschatting fysiek en mentaal in staat om het brevet te rijden. Je bent zelf verantwoordelijk voor je veiligheid en dat je, ook in het geval van pech of ander malheur, weer thuis komt. De organisator en Randonneurs Nederland kunnen in geen geval verantwoordelijk gesteld worden voor ongelukken die tijdens de brevetten plaatsvinden.

Een brevet is geen race. Er wordt gereden op openbare wegen tussen het reguliere verkeer. Je hebt je te houden aan de geldende verkeersregels en je fiets moet voldoen aan de eisen die de wetgever er aan stelt. Als voorbeeld: knipperende verlichting is verboden (en zwaar irritant voor degene die achter je fietst).

Het betaalde inschrijfgeld zal in geen enkel geval worden terugbetaald, tenzij anders vermeld op de inschrijfpagina van het betreffende brevet.

Veiligheid

Als je tussen zonsondergang en zonsopgang onderweg bent dan ben je verplicht een reflecterend vest of reflecterende banden te dragen. Overdag hoef je dit niet te dragen maar het is wel aan te raden.

Dragen van een helm is niet verplicht maar wij raden het wel sterk aan. Je rijdt soms in een groepje en ook door de afstand (vermoeidheid!) is de kans op een "lullige" (vergeten uit te klikken bij een stoplicht...) valpartij wat groter dan normaal en een helm dragen kan het verschil betekenen tussen hoofdpijn en een hersenschudding.

Uiteraard is je fiets, met name de remmen en verlichting, helemaal nagekeken en in orde voordat je vertrekt. Nota bene: knipperende verlichting is in veel landen verboden (en in alle landen zwaar irritant voor degene die achter je fietst).

Toegestane fietsen en andere machines

Elk voertuig dat enkel door spierkracht wordt voortbewogen, en is toegestaan op de openbare weg, mag gebruikt worden voor een brevet. Opoefiets, step, elliptigo, ligfiets, tandem, velomobiel: allemaal welkom. Niet welkom zijn voertuigen met een (hulp) motor zoals e-bikes en pedelecs.

Route en controles

Je dient de opgegeven route te volgen, tenzij (tijdelijke) omstandigheden dit onmogelijk maken. In geval van de route moet worden afgeweken (voor bezoek fietsenmaker, overnachting, etc.) moet je voor het vervolg terugkeren naar het punt waar je de route hebt verlaten.

Bij de start krijg je een brevetkaart met daarin vermeld de controleposten. Van elke controlepost moet een bewijs van passage worden bewaard. Voorbeelden van bewijs zijn o.a. een stempel in je brevetkaart, bonnetje van een consumptie of bestelling, foto van plaatsnaambord etc.  Daarnaast kan de organisator één of meer geheime controles opnemen welke niet in de brevetkaart vermeld staan maar dezelfde status hebben als de reguliere controles.

Bij ontbreken van bewijs voor passage van één (of meer) van de controles zal je brevet niet worden gehomologeerd (status "did not finish" - DNF).

Tijdslimieten

De toegestane tijd voor elk brevet is afhankelijk van de nominale afstand:

200km
13 uur 30 minuten
300km
20 uur
400km
27 uur
600km
40 uur
1000km
75 uur

Een brevet kan tot 5% afwijken van de nominale afstand, voor evt. extra afstand krijg je geen extra tijd! In bijzondere gevallen, bijvoorbeeld als je hulp verleent bij een ongeval, kan de organisator je extra tijd toekennen; zorg dat je noteert hoeveel tijd je kwijt bent.

De toegestane tijd is de totale tijd (dus niet alleen de tijd "in het zadel") en wordt gerekend vanaf de officiële starttijd. Indien je, in overleg met de organisator, later start geldt nog steeds de officiële starttijd.