Log in or register

To enter a brevet online you must register on the website first.

stay logged in (on at most one device)

We'll send a link for creating an account to the email address you provided. This link will be valid for an hour. Also keep an eye on your spam folder and/or whitelist email coming from *@randonneurs.nl

We'll send a link for resetting your password to the email address you provided. This link will be valid for an hour. Also keep an eye on your spam folder and/or whitelist email coming from *@randonneurs.nl


alternative: use Strava to log in

connect with strava
Heerlen-Cochem-Heerlen - Randonneurs NL

Details

GPX track
not yet available
date
21 August 2026
start
20:00
finish
23:00 (27:00)
distance
400km
sign-up
from 25 July 2026
organiser
Jo Henrich
heerlen@randonneurs.nl
start location
SnowWorld Landgraaf
Witte Wereld 1
6372 VG Landgraaf
+ Google Maps

Landgraaf: Heerlen-Cochem-Heerlen

  • GPX track
    not yet available
    date
    21 August 2026
    start
    20:00
    finish
    23:00 (27:00)
    distance
    400km
    sign-up
    from 25 July 2026
    organiser
    Jo Henrich
    heerlen@randonneurs.nl
    start location
    SnowWorld Landgraaf
    Witte Wereld 1
    6372 VG Landgraaf
    + Google Maps
  • Dit 400km brevet zal voor de tweede keer vanuit Heerlen georganiseerd worden. Met 5800 hoogtemeters is het één van de meest uitdagende brevetten op de Nederlandse kalender.

    De eerste keer dat ik dit brevet, toen nog in twee dagen met een overnachting, gereden werd was omstreeks 1974. Ik was toen nog niet bekend met het Randonneurs tochten maar we treden toen al jaarlijks in ons seizoen wat toen 8 maanden duurde 5 langere afstand ritten naar Cochem 415km, Neufchateau 420 km, Trier 400 km, Monthermé 415 km en Luxemburg 385 km. Ons lid Piet Wilms, misschien nog bekend bij oudere Randonneurs was een vreemde vogel want die reed hele lange tochten, zoals Parijs Brest Parijs en weet ik wat allemaal. Toen niet wetende dat ik later ook zo’n vreemde vogel werd en op 59 jarige leeftijd ook aan het rijden van langere afstanden maar dan non stop begon.

    Nu is mij altijd een tocht in herinnering gebleven en dat was de Cochem rit. Daar hebben we toch met onze vereniging heel veel plezier, maar ook heeeeel veel drank, beleeft en heeft mij er toe gebracht om deze tocht vor de tweede maal in het jaarprogramma van 2026 te organiseren. Helaas heb ik stukken die nu niet meer bestaan of slecht wegdek maar ook dwars door Aken liep laten vervallen, zoals de bekende Himmelsleiter, omdat ze niet meer van deze tijd zijn. Maar de tocht bestaat nog altijd uit 80 % van de voormalige route. Zo heb ik nu stukken over de Vennbahn, bestond toen nog niet en op advies van Ivo een stuk van 10 km over de Mosel Maare Radweg tot Daun opgenomen.

    Wat ik wel merkte dat de verkeersdrukte is toegenomen en met name op de vele Bundestrasse waar wij met deze tocht geregeld gebruik van maken. Daarom een oproep van mij om als deel-nemer aan deze tocht toch permanent een rood achterlicht en een wit voorlicht tijdens de gehele tocht, ook overdag,  te voeren. Ook is het raadzaam om steeds van de fietspaden die aanwezig zijn gebruik van te maken, het is een stuk veiliger fietsen. Ik heb gemerkt dat met name in de donkere stukken je toch veel beter zichtbaar bent voor het overige verkeer. Met name rond de Nurburgring trappen de automobilisten nog eens graag op de openbare weg op het gaspendaal. Ook een advies is om op deze wegen niet naast elkaar te rijden maar achter elkaar.

    De eerste 30 km gaan nogal door bewoond gebied maar na Korneliemunster zal u de schoonheid van de Vulkaan Eifel ervaren. De controleposten zijn dan ook Vrije Conroles (liefst foto van Plaatsnaam-bord of bonnetje) behalve van Controle 04 in Daun foto van spoorweg wagon.

    Namens de organisatie wensen wij u een plezierige maar vooral een veilige tocht.

  • You cannot sign up yet. We expect that this brevet will open around 0.